Kauno Prano Daunio ugdymo centras– darželis ir mokykla autistiškiems vaikams

Laura Valionienė (2019 m.)

Autizmas lemia savitą ir kokybiškai kitokį šį sutrikimą turinčių asmenų elgesį ir suvokimą. Tai sukuria iššūkius ne tik patiems vaikams, jų šeimos nariams, bet ir ugdymo įstaigoms, kuriose šie vaikai mokosi, bei padagogams, kurie padeda jiems tobulėti.
Kauno Prano Daunio ugdymo centras – viena iš nedaugelio Lietuvos įstaigų, skirtų būtent autizmo spektro sutrikimą turintiems vaikams. Čia pasisemti patirties atvyksta pedagogai iš kitų įstaigų. Apie Kauno Prano Daunio ugdymo centro veiklą kalbamės su direktore Raimonda Juknevičiene. Šiuo metu Kauno Prano Daunio ugdymo centre mokosi 144 ikimokyklinio, priešmokyklinio ir mokyklinio amžiaus vaikai. 24 iš jų turi regėjimo negalią, kiti – autizmo spektro sutrikimų ir kompleksinę negalią. Tobulėjant medicinos technologijoms ir specialiųjų poreikių turinčių asmenų integracijai į bendrojo ugdymo mokyklas, ugdymo centre mažėja mokinių, turinčių regėjimo negalią.
Kauno Prano Daunio ugdymo centras buvo įkurtas kaip aklųjų ir silpnaregių ugdymo įstaiga, tačiau keičiantis visuomenės poreikiams, nuo 2015 m. jo specializacija – autistiškų mokinių ugdymas. Čia priimami vaikai, turintys didelius ir labai didelius ugdymosi poreikius. Ne visi besimokantieji turi intelekto negalią. Šiais metais formuojamos dvi pirmos klasės. Vieną jų sudarys mokiniai, užaugę Centro darželyje, kitą – iš kitų ugdymo įstaigų. Anot Kauno Prano Daunio ugdymo centro direktorės R. Juknevičienės, „vaikai, kurie mokėsi Centro darželyje ir priešmokyklinėje klasėje, pirmoje klasėje lengviau įsitraukia į ugdymosi procesą. Struktūruota aplinka, vaizdinės dienotvarkės buvo taikomos ir ikimokyklinėse bei priešmokyklinėse grupėse, mokiniai buvo rengiami savarankiškam darbui, tad pirmoje klasėje jie jau turi mokymosi įgūdžių.
Mokiniams iš kitų ugdymo įstaigų pirmoje klasėje pirmiausia tenka mokytis tinkamo elgesio klasėje ir tik tada – mokymosi įgūdžių.“ Kauno Prano Daunio ugdymo centro direktorė atkreipia dėmesį, kad „autizmo spektro sutrikimą turintiems vaikams daugiausia iššūkių kelia socialinė aplinka, jiems dažnai sunku pritapti, bendrauti su kitais žmonėmis. Taip pat dažnai pakitusi šių vaikų sensorika, todėl jie gali būti jautresni šviesai, garsui, jiems kyla sensorinių perkrovų, kurios iš šalies atrodo kaip pykčio priepuoliai. Daug mokinių jaučia įtampą, kai nepajėgia atlikti mokytojo duodamų užduočių. Todėl jiems būtinas individualus dėmesys. Įtampa, patiriama dėl socialinių, ugdymosi, sensorinių iššūkių, galiausiai išauga į netinkamą elgesį. Tai dažniausia priežastis, kodėl bendrojo ugdymo mokyklos rekomenduoja tėvams pereiti prie namų ugdymo modelio. Labai svarbu, kad aplinka lavintų vaiko socialinius įgūdžius, skatintų kurti ir palaikyti santykius su kitais asmenimis, leistų ir mokytų vaiką tinkamai išreikšti emocinius poreikius bei ruošų jį gyventi ne tik Centre, bet ir kitose erdvėse. Jei neturės galimybės bendrauti su kitais vaikais, su mokytojais, jam bus sunku įgyti socialinių įgūdžių.“
Kauno Prano Daunio ugdymo centre – ir darželio grupėse, ir klasėse – mokosi 6–8 vaikai. Klasėje dirba mokytojas ir mokytojo padėjėjas. Ugdoma pagal pritaikytas ir individualizuotas programas. Gebantieji laiko egzaminus, nacionalinius testus, važiuoja į sporto varžybas. Dėl mažo mokinių skaičiaus galima kiekvienam vaikui skirti daug individualaus dėmesio, prisitaikyti prie jo sensorinių, socialinių ir ugdymosi poreikių bei iššūkių. Daliai mokinių mokytis jiems nepritaikytoje aplinkoje būtų didelis iššūkis, trukdantis pasiekti gerų rezultatų. Kauno Prano Daunio ugdymo centras bendradarbiauja su Kauno 1-ąja muzikos mokykla. Jos mokytojai Ugdymo centro patalpose dalijasi muzikos paslaptimis. Kauno Prano Daunio ugdymo centro mokiniai, mokydamiesi jiems pažįstamoje aplinkoje, gali baigti ir muzikos mokyklą.


Centre dirba daug pagalbos vaikui specialistų: ergoterapeutas, psichologė, specialieji pedagogai, logopedai, socialinis pedagogas, medicinos specialistai. Kauno Prano Daunio ugdymo centre, vietos bendruomenės, tėvų ir partnerių pastangomis, sukurta moderni aplinka, šiuolaikiškai įrengti kabinetai ir kitos erdvės.


Autizmo spektro sutrikimą turintys asmenys dažnai daug efektyviau priima vaizdinę informaciją nei žodinę. Todėl grupės ir klasės aplinka yra struktūruota, kortelės klijuojamos prie specialiai įrengtų magnetinių lentų. Tai padeda vaikui lengviau orientuotis laike, pereiti nuo vienos veiklos prie kitos, sumažina nerimą.

Klasėse įrengti poilsio kampeliai, kur vaikas gali pailsėti, atgauti emocinę pusiausvyrą. Ne paslaptis, kad dauguma aitistiškų vaikų labai mėgsta vandenį. Ir mokykloje, ir darželyje yra hidroterapijos kabinetai. Moderniose voniose stimuliuojama ir raminama sensoriką ne tik per vandenį, bet ir šviesomis (chromoterapija).

Mažieji ugdytiniai energijos perteklių išlieja darželyje įrengtame žaidimų kambaryje.

Šiais mokslo metais mokykla pasitinka mokinius su nauju Kneipo refleksoterapiniu sveikatingumo taku su įvairaus šiurkštumo ir dygumo dangų takeliais. Visi norintys gali basomis kojomis pasivaikščioti akmenimis grįstu taku, kuriame keičiasi paviršiaus danga. Ši procedūra gerina kraujotaką, aktyvina medžiagų apykaitą, padeda atkurti imuninę sistemą. Centre dirbantys specialistai noriai dalijasi patirtimi, organizuoja konferencijas ir mokymus savo centre, taip pat skaito paskaitas kitose ugdymo įstaigose. Mokykla bendradarbiauja su Kauno rajono Garliavos Jonučių progimnazija. Šios mokyklos mokiniai ir mokytojai lankosi Prano Daunio ugdymo centre, o Centro mokiniai – progimnazijoje. Mokiniai vykdo bendras veiklas ir taip geriau susipažįsta. Kauno Prano Daunio ugdymo centro tikslas – parengti mokinį mokytis bendojo ugdymo mokykloje. Vaikas, kuriam pavyko įgyti reikalingų įgūdžių, lengviau integruojasi į Jonučių progimnaziją. R. Juknevičienė atkreipia dėmesį, kad neurotipinius vaikus auginantys tėvai gali rinktis specializuotas ugdymo įstaigas pagal vaiko gebėjimus, pavyzdžiui, mokytis dailės mokyklose.


O auginantieji vaikus su autizmo spektro sutrikimu ir, tarkim, vidutiniais specialiaisiais ugdymosi poreikiais, negali laisvai rinktis specializuotos ugdymo įstaigos – jie privalo eiti į bendrojo ugdymo mokyklas: „Manau, tėvams turėtų būti užtikrintos galimybės rinktis ugdymo įstaigą, kuri, jų nuomone, labiausiai atitinka vaiko interesus. Deja, kai kurie mokiniai dėl turimų sutrikimų negali mokytis bendrojo ugdymo mokyklose. Mokymasis specializuotoje ugdymo įstaigoje nėra mokinių segregacija. Tai galimybė pritaikyti aplinką pagal specifinius sutrikimus turinčių mokinių poreikius ir suvienyti specialistus, kurie supranta darbo specifiką ir geba ugdyti vaikus, turinčius specialiųjų ugdymo poreikių.“

Leidinys „PAŽINK, SUPRASK, PADĖK“

Bendradarbiaujant Kauno Prano Daunio ugdymo centro ir Vilniaus miesto specialiojo darželio „Čiauškutis“ specialistams gimė leidinys „Pažink, suprask, padėk“. Leidinį sukūrė specialistai-praktikai. Jis skirtas pedagogams, švietimo pagalbos ir kitiems specialistams, mokytojų padėjėjams, tėvams ir visiems, kurie gyvena, mokosi ar dirba su autizmo spektro sutrikimų turinčiais vaikais. Jame aptariami pagrindiniai struktūruoto mokymosi elementai: ugdymo aplinkos pritaikymas, dienotvarkės sudarymas, veiklos struktūravimas, vaizdinių mokymo priemonių naudojimas, elgesio modeliavimas. Leidinį galima įsigyti Kauno Prano Daunio centre, taip pat galima susisiekti elektroniniu paštu kaunosim@ gmail.com, telefonu + 370 (3 7) 33 1824.

Straipsnis buvo publikuotas Lietuvos autizmo asociacijos žurnale „Lietaus vaikai“ (nuoroda į žurnalo elektroninę versiją https://www.lietausvaikai.lt/zurnalai/3-numeris/  ) kuris yra leidžiamas įgyvendinant Periodinių leidinių neįgaliesiems leidybos ir platinimo 2019 metais projektą, finansuojamą per Neįgaliųjų reikalų departamentą prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos.

Į viršų